AMETLLES GARRAPINYADES
Dolces, cruixents i amb aquell toc caramel·litzat irresistible: així són les ametlles garrapinyades de tota la vida!
Les ametlles garrapinyades evoquen fires, festes majors i carrers plens d’aroma de sucre torrat. Senzilles, però amb un resultat espectacular que enganxa a la primera.
Història de la recepta
Les ametlles garrapinyades tenen una llarga tradició a la península Ibèrica i són especialment populars a Catalunya, on s’han venut durant segles en mercats i celebracions.
El seu origen es troba en la necessitat de conservar fruits secs, combinant-los amb sucre per allargar-ne la durada i millorar-ne el gust. Amb el temps, aquesta tècnica es va convertir en una autèntica delícia artesanal.
El procés de “garrapinyar” consisteix a coure les ametlles amb sucre fins que aquest cristal·litza i crea una capa rugosa i cruixent al voltant del fruit sec.
Avui dia, continuen sent un imprescindible a fires i paradetes, i també una recepta casolana molt estimada.
Temps aproximat de preparació
20-25 minuts
Recepta per a 4 persones
- Ingredients
- 200 g d’ametlles crues amb pell
- 250 g de sucre
- 200 ml d’aigua
- Oli d'oliva verge extra
Procediment
- Posa en una paella les ametlles, el sucre i l’aigua.
- Escalfa-ho a foc mitjà sense deixar de remenar.
- Quan l’aigua comenci a evaporar-se, el sucre es tornarà més espès. Continua remenant constantment.
- Arribarà un punt en què el sucre cristal·litzarà i quedarà sec, enganxat a les ametlles. No deixis de remenar.
- Continua la cocció: el sucre es tornarà a fondre lleugerament i adquirirà un color daurat.
- Quan les ametlles estiguin ben cobertes i daurades, retira-les del foc.
- Estén-les sobre paper de forn, untat amb l'oli d'oliva, separant-les amb una cullera perquè no s’enganxin entre elles.
- Deixa-les refredar completament abans de consumir.
🔗 Per saber-ne més
Si vols veure una versió pas a pas, pots consultar aquesta recepta:
https://cuinadiari.blogspot.com/2013/10/ametlles-garapinyades.html
I aquí tens un vídeo explicatiu:
https://www.youtube.com/watch?v=FlRnuFkB-G4
BON PROFIT!
Aquesta si que m'interessa molt. No és fàcil tractar el sucre. Tot un repte.
ResponEliminaPensava que era molt més complicat! Ja ho provare a casa, que en ela meua fills els hi encanten😍
ResponEliminaM’ha encantat conèixer una mica més aquesta recepta típica. Ho heu explicat genial!
ResponEliminaEncara recordo quan era petita que sempre marxava de les fires de Girona amb una bosseta de garrapinyades. Molt bona recepta!
ResponEliminaAii Girona que bonica és, i més per Fires
EliminaCom ens agrada Girona, i la seva festa major...
EliminaEm recorden a les fires, quina bona olor
ResponEliminaNomés per la olor que farà casa meva ja és un motiu per fer aquesta recepta!
ResponEliminaFa molt bona pinta! Ja m’imagino l’olor a la cuina 😋
ResponEliminaOii que bones que són
ResponElimina